Pædagogisk tilsyn
Det pædagogiske tilsyn er dialogbaseret og er både en udviklings- og en kontrolopgave.
Der er notatpligt og tilsynsrapporter skal fremgå af de enkelte dagsinstitutioners hjemmeside. Rammerne for tilsynet, herunder hvordan tilsynet udøves, frekvensen af tilsynet, indholdet, opfølgning mv. er tilgængelig på Morsø Kommunes hjemmeside under børnepasning.
Målgruppe
- De kommunale og selvejende daginstitutioner
- De private daginstitutioner
- De kommunale dagplejere
- Puljeordninger
- De private børnepassere
Vejledning / konsultativ bistand til dagtilbuddene i forhold til den pædagogiske praksis / overordnede, generelle pædagogiske problemstillinger, f.eks.:
- Det generelle lege- og læringsmiljø, herunder arbejdet med daginstitutionens pædagogiske læreplan og det pædagogiske grundlag
- Børnefællesskaber som det enkelte barns aktuelle udviklingsniveau og evt. udfordringer forbundet til praksis
- Tidlig forebyggende indsats
- Professionelt læringsfællesskab – refleksions- og evalueringskultur
- Ledelse og samarbejde
- Forældresamarbejdet, det fælles ansvar for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse
Retsgrundlaget for det pædagogiske tilsyn med de kommunale, selvejende og private daginstitutioner fremgår af dagtilbudslovens §3(a) og §5 samt vejledningen til dagtilbudsloven (2015).
Tilsynsforpligtelsen skal ses i sammenhæng med Servicelovens § 146, som fastslår, at kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med de forhold, hvorunder børn og unge under 18 år lever, samt Retssikkerhedslovens § 16, der omhandler kommunens pligt til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses – hvad angår både indholdet af tilbuddene og den måde, opgaverne udføres på.
Særligt vedr. de private pasningsordninger: Dagtilbudslovens §78 stk. 2 og § 81, 81a og 81b.