Nykøbing Mors - Projekter trafiksikkerhedsplan
Projekter i Nykøbing - klik på prikkerne for at se mere
Se projekter i andre områder
Bevilliget
Udfordring
Forbudsskiltet ved N. A. Christensensvej om gennemkørsel mod Nørrebro, bliver ikke respekteret. Det er lovligt at parkere på begge sider af Bangsgade, hvilket skaber pladsmangel ud mod krydset, særligt for lastbiler. Dårlig oversigt i krydset, hvor den eksistrende overkørsel er i niveau med kørebanen. 3 uheld i krydset med Nørrebro.
Løsningsforslag
Stykket mellem Nørrebro og N. A. Christensenvej bliver ensrettet fra Nørrebro og mod øst til N. A. Christensensvej, og der laves parkeringsforbud på en del af Bangsgade. Det ønskes ikke at lastbilerne kører på Bangsgade så derfor tages der dialog med virksomhederne på N. A. Christensenvej om at køre nord ud af området, for at fjerne lastbilerne i området. Er dette ikke nok kan der skiltes med lastbiler forbud ærindekørsel tilladt ved N. A.Christensenvej/Ringvejen.
Økonomi
Anlægssum ca. 40.000 kr.
Status
Bevilliget
Udfordring
Uheld med venstresving fra forskellige vejgrene
Løsningsforslag
Der er venstresvingsbane på Nørrebro i begge retninger, hvor der laves afmærkning af svingpositionen i begge retninger. Derudover strammes krydset op med afmærkning på den østtlige del af Limfjordsvej, hvor der afmærkes med bred kantbane.
Økonomi
Anlægsskøn ca. 43.000 kr.
Status
Bevilliget
Udfordring
Vejen er ikke selvforklarende, vejudformning og hastighedsgrænse hænger ikke sammen.
Løsningsforslag
Jernbanevej er ca. 10 m bred. For at indsnævnre vognbanerne laves der en 3 m bred spærreflade på strækningen samt 10 cm kantbane i begge sider af vejen. Ved eksisterende indkørsler laves spærrefladen afbrudt. Med et indsnævret vejareal bliver vejen mere selvforklarende ift. den generelle hastighed i byer.
Økonomi
Anlægssum ca. 41.000 kr.
Status
Bevilliget
Udfordring
Skolen har observeret en kaotisk trafikafvikling ifm. starten af skoledage. Skolen ønsker cykelbaner på Duevej.
Løsningsforslag
På Duevej laves kantafmærkning og midterlinje. Der etableres ensretning og cykelbaner på Duevej tættest ved skolen.
Økonomi
Anlægsskøn ca. 71.000 kr.
Status
Bevilliget
Udfordring
Krydset er udpeget af borgere med bemærkninger om at krydset er utrygt. Udfordringen i krydset er, at det er en smule skævt, dvs. at bilister og cyklister, der skal lige ud fra Maagevej, ikke kan kører direkte ligeud, men skal ændre deres bane i krydset.
For cyklister der kører mod syd, er stiforløbet syd for krydset uhensigtsmæssigt, da der er dobbeltrettet fællessti i den modsatte side af vejen, og cyklisterne skal krydse vejen umiddelbart syd for krydset.
Løsningsforslag
Der har været overvejet flere løsninger på problemstillingen.
1) At den dobbeltrettede fællessti forlænges til krydset, og stien i modsatte side fjernes. For at gøre plads til det forskydes Maagevej mod vest ud over det areal der før var cykelsti. Dette vil desuden rette krydset op og sikre et lige forløb igennem krydset for cyklisterne. I selve krydset laves der blå cykelfelt for at tydeliggøre cyklisternes vej.
'2) etabler enkeltrettede cykelstier på Maagevej og nedlæg den dobbeltrettede sti.
Løsning 1 er fravalgt, fordi den vil give trafiksikkerhedsmæssige udfordringer i krydset og cyklister på den vestlige side af Maagevej.
Løsning 2 er fravalgt fordi det er et politisk ønske at opretholde en panoramarute på den dobbeltrettede cykelsti langs Maagevej.
Løsningsforslaget er at ændre afmærkningen på den dobbeltrettede cykelsti, så den ophører ved krydsningen og at det tydeliggøres med afmærkning og skiltning.
Den eksisterende skiltning med dobbeltrettet cykelsti flyttes. Derudover udskiftes skilt ved eksisterende cykelsti i vestlige side af Maagevej (se figur).
Økonomi
Anlægsskøn ca. 18.000 kr.
Status
Bevilliget
Udfordring
Krydset på Vestergade ud for Løvbjerg er udpeget som utryg af borgerne. Der er forholdsvist smalt på fortovet rundt ved butikken.
Løsningsforslag
Dialog med Løvbjerg om varer og cykler på hjørnet.
Økonomi
0 kr.
Status
Bevilliget
Udfordring
Trafikafviklingen i rundkørslen er blevet observeret og den forløber uden problemer og i fornuftig hastighed. Stedet er udpeget som sortplet, men uheldsbilledet er 5 eneuheld og 4 uheld hvor føren har været alkoholpåvirket.
Løsningsforslag
Generelt: Afventer projekt på Kærvej før der fortages noget
Der opsættes baggrundsafmærkning (O41.1) i rundkørslen ved det nordlige ben. Hastigheden nedsættes til 70 km/t på Limfjordsvej nord og syd for rundkørslen. Dette hænger sammen med projekt nr. 60, hvor hastigheden sættes ned på Næssundvej øst for rundkørslen.
Økonomi
Anlægsskøn ca. 50.000 kr.
Status
Bevilliget
Udfordring
Det er et område med mange børn og to dagplejere, hvorfor der er øget trafik fra borgere der skal til og fra området om morgenen og eftermiddagen. Belægningen er i brosten og vejene er blinde.
Løsningsforslag
Der udføres trafiktælling for at konstatere om der er udfordringer.
Økonomi
12.000 kr
Status
Bevilliget
Udfordring
Borgerhenvendelse omhandlende høj hastighed.
Løsningsforslag
Trafiktællingen konstaterede at hastighedsniveauet var for højt. Der etableres et bump.
Økonomi
42.000 kr
Status
Bevilliget
Udfordring
Strækningen er uheldsbelastet og udpeget af borgere med bemærkning om utryg krydsning og høj hastighed. Derudover en borgerhenvendelse vedr. dårlig oversigt fra Fasanvej mod Fruevej.
Oversigten er fin, men området på Fruevej omkring Fasanvej er kompleks med mange overkørsler, busstop osv. Derudover krydser skolebørn vejen ved Fasanvej og Solsortevej.
Ved Solsortevej er der fodgængerfelt med torronto anlæg og et busstoppested nord for fodgængerfelt. Derudover er hastigheden på Fruevej for høj.
Løsningsforslag
Der anbefales derfor en samlet løsning for Fruevej omkring Solsortevej og Fasanvej, samt i kurverne omkring Fuglebakken. Hastigheden nedsættes omkring Solsortevej og Fasanvej til 40 km/t ved skiltning og etablering af hævede flader i de to kryds på Fruevej.
Løsningen er uden gennemført fortov ved Fasanvej (pris for gennemført fortov: 50.000 kr), men der etableres blåt cykelfelt på den hævede flade.
Ved Solsortevej beholdes det gennemførte fortov, og fodgængerfeltet flyttes mod syd, og etableres på den hævede flade. Undersøgelse viser at hævede flader i kryds kan reducere antallet af person- og materielskadeuheld med 25% i en radius på 50 m fra krydset. Midterhelle i fodgængerfelter vil kun reducere uheld med fodgængere, og i mindre grad uheld med bilister og cyklister.
Der etableres parkeringsforbud i svingene ved Riis Alle og Refshammervej for at forbedre oversigten i kurven som er hæmmet ifm. parkerede biler.
Dialog med Toyota om at levering af biler må kun ske uden for myldretiden.
Økonomi
820.000 kr.
Status
Bevilliget
Under udførelse
Udfordring
Krydset er udpeget af borger med bemærkninger om at krydset er utrygt. Krydset og det omkringliggende område er fornyligt ændret fra en rundkørsel. Flere borgere påpeger, at de ønsker deres rundkørsel tilbage.
Løsningsforslag
I planen foreslås ingen ændringer i krydset. Det er stadig nyt og bilisterne i Nykøbing skal vende sig til løsningen. Under besigtigelse blev trafikafviklingen observeret. Trafikken forløb uden problemer og i en fornuftigt hastighed ift. geometrien. Krydset bliver observeret i løbet af de næste 4 år.
Økonomi
0 kr.
Status
Udført
Udført
Udfordring
Da vejen er meget smal og de nærtliggende bygninger grænser helt op til fortov, er vejen utryg for beboere i området. Ydermere nævnes det, at der er problemer ift. hastigheden og at ensretningen ikke altid bliver overholdt.
Løsningsforslag
Trafiktælling viser ikke for høje hastigheder. Der foretages derfor ikke yderligere fysiske tiltag.
Økonomi
0 kr.
Status
Udført
Udfordring
Borgerhenvendelse omhandlende at hastighedgrænsen på 30 km/t ikke bliver overholdt og flere bilister kører mod kørselsretningen. Færkenstræde er en smal ensrettet vej.
Løsningsforslag
Trafiktælling viser ikke for høje hastigheder. Der foretages derfor ikke yderligere fysiske tiltag.
Økonomi
0 kr.
Status
Udført
Udfordring
Borgerhenvendelse omhandlende for høj hastighed.
Løsningsforslag
Trafiktælling viser ikke for høje hastigheder. Der foretages derfor ikke yderligere fysiske tiltag.
Økonomi
0 kr.
Status
Udført
Udfordring
Borgerhenvendelse omhandlende høje hastigheder på strækningen, samt at mange busser tager chancer omkring ind og udkørslen ved gymnasiet.
Løsningsforslag
Vejens udformning ligger ikke op til, at hastighedsgrænsen skal sættes ned. Der er gode oversigtsforhold fra Ole Rømersvej og derfor er vurderingen at der ikke foretages yderligere.
Økonomi
0 kr.
Status
Udført