Gå til hovedindhold

Forslag til nye tiltag

I forbindelse med projekt omkring nye tiltag for mobilitet er her en oversigtsside.

Indhold

    Telebus kører fra stoppested til stoppested efter en fast køreplan, som du kender det fra de almindelige busser. Du skal bare ringe til chaufføren i dagtimerne senest 1 time før afgang, hvis du skal med. Telefonnummeret står i telebussens køreplan. Det er lettest at fange chaufføren fra 15 minutter før til 15 minutter efter hver tur.

    Alle de billetter og kort, du kan bruge i de almindelige busser, kan også bruges i telebusserne.

    Se mere via om Telebus her

    Teletaxierne kører fra dør til dør eller stoppested til stoppested i bestemte områder eller på bestemte strækninger. Ligesom med telebusserne, skal du ringe senest 1 time før afgang, hvis du skal med. Hvor den enkelte teletaxi kører og hvilket nummer du skal ringe på, står i teletaxiens køreplan. Med teletaxi kører du som oftest sammen med andre. I kører muligvis en omvej for at hente eller aflevere andre. Derfor kan turen tage lidt længere tid, end hvis du kørte i en privat bil.

    Du kan bruge alle vores forskellige Pendlerkort i teletaxi. Skal du betale for en enkelt rejse, kan du betale kontant i vognen (helst med lige penge), købe billet/zonebillet i RejseBillet app eller benytte Rejsekort som app. Et forslag til prisstruktur kunne være 12 kr. pr. zone for voksne og 6 kr. for børn og pensionister.

    Hvis du skal skifte mellem teletaxi og bus eller tog, får du 1 zones rabat. Du skal bare huske at sige det ved bestilling.

    Se mere om Teletaxi her

    Landsbybusser er minibusser der er oprettet med det formål at forbedre den kollektive trafik i yderområderne af kommunen. Landsbybusserne drives af lokale mobilitetsforeninger, og busserne er til rådighed for borgerne, som kan låne bussen (alm. Kørekort til bil).

    Mobilitetsforeningen består af frivillige, som også kan være behjælpelig med at betjene bussen for de borgere, der ikke selv kan kører den. 

    Borgerbus er drevet af lokale mobilitetsforeninger ligesom landsbybusser. Borgerbusserne køres af frivillige på en fast rute. Borgerbus kan desuden bestilles af borgerne.

    Forbedre mulighederne for at bestille flextrafik via telefon eller app samt kortere tidsfrist for bestilling. Dette kan gøres ved at lave oplæring i mulighederne eller med trafikambassadører.

    Trafikambassadører har et bredt kendskab til kollektive transportmuligheder (plustur, flextur, samkørsel osv.). Ambassadørerne kan brede budskabet om de kollektive transportmuligheder, samt hjælpe andre borgere i gang med at bruge dem.

    Trafikambassadørerne kan desuden kontaktes for at hjælpe med bestilling af de kollektive transportmuligheder. 

    Delebiler eller delecykler ved centrale knudepunkter i Morsø Kommune er cykler og biler, der kan bruges af alle. Delebiler og delecyklers fordele på de korte strækninger gør dem til et godt supplement til den kollektive trafik, hvor de kan fungere som tilbringer til kollektiv trafik og løse last mile udfordringer. 

    En hovedrute i en ”trekant” mellem Nykøbing, Øster Jølby og Sydmors. En rute med høj prioritet, hyppige afgange og som de andre kollektive tilbud er forbundet til for at skabe en sammenhæng til landområderne.

    Det er gratis at køre i bus på lokalruterne i Morsø Kommune. Dette gælder ruterne 1, 2, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 709, 711, 712 og 790. De resterende busruter samt de fleksible produkter som telebus, flextur, plustur, samkørsel mfl. følger de gældende takster. For at sikre, at de fleksible tilbud kan fungere som et alternativ til de gratis lokalruter kan der laves en rabatordning til disse, så forskellen i pris mindskes.

    Et andet forslag kunne være at man fik mængderabat hvis man kører flere sammen med fx en Flextur.

    Der kan skabe bedre kobling mellem skolebusser og den øvrige trafik ved at skolebusruterne køres som telebusser. Det vil sige at alle kan kører med skolebussen, så længe den er bestilt senest 1 time før afgang. På den måde får alle mulighed for at bruge de skolebusser, der i forvejen kører på Mors.

    Bedre udnyttelse af tomkørsel skal sikre at busserne altid kører som en del af en rute og dermed mindske tomkørsel uden passagerer. Alternativt kan der åbnes op for at passagerer kan kører med bussen, selvom ruten er slut, og bussen skal kører et nyt sted hen. 

    Bus på bestilling er behovsstyret kollektiv trafik, der giver bedre overordnet mobilitet – ikke kun i morgen og eftermiddagstimerne. Det er et fleksibelt transporttilbud fra stoppested til stoppested, der kan fungere som tilbringer løsning til hovednettet.

    Det er en nytænkning af rutebåren kollektiv trafik i landdistrikter, der på sin vis kombinerer den traditionelle rutebus med flextrafik. Det kan erstatte telebusruter og køres som fleksible minibusser, der skal bestilles gennem en app. Busserne kører ikke efter en fast køreplan, men betjener derimod et netværk af stoppesteder og kører den mest direkte rute ud fra bestillingerne. Kan dække både skolekørsel og al kørsel derudover.