
Serviceramme og Ældrelov
Se mere om den nye serviceramme som skal sikre sammenhængende og rummelige pleje- og omsorgsforløb for borgere visiteret efter Ældreloven fra 1. juli 2025.
Serviceramme for pleje- og omsorgsforløb efter Ældreloven
Vi skal som kommune tilbyde hjælp og støtte til borgere, som har nedsat fysisk, psykisk eller social funktionsevne og derfor har brug for støtte i hverdagen.
Målet er at sikre et sammenhængende og fleksibelt forløb med pleje og omsorg, som kan tilpasses løbende – alt efter hvordan borgerens behov og ressourcer udvikler sig.
Målgruppen er borgere, der er nået folkepensionsalderen og har behov for pleje og omsorg i hverdagen på grund af nedsat funktionsevne som følge af alder.
Yngre borgere kan også være omfattet, hvis deres behov for hjælp svarer til det, man typisk ser hos ældre.
Det er kommunens myndighedsafdeling, der vurderer, om man er berettiget til hjælp efter ældreloven.
Sådan foregår pleje og omsorg
Pleje- og omsorgsforløb tilrettelægges i tæt dialog mellem borger og medarbejder og tager udgangspunkt i borgerens behov og ressourcer. Målet er at skabe et sammenhængende forløb med fokus på tryghed, kontinuitet og helhed.
Forløbet planlægges og udføres af faste tværfaglige teams, så borgeren møder så få forskellige medarbejdere som muligt.
Et vigtigt element i plejen er, at rehabilitering, forebyggelse og vedligeholdelse af funktionsevne er integreret i indsatsen. Det betyder, at der altid arbejdes hen imod, at borgeren – helt eller delvist – bliver mere selvhjulpen eller fastholder sit nuværende funktionsniveau. Det sker bl.a. gennem støtte, vejledning, brug af hjælpemidler og velfærdsteknologi.
Pleje og omsorg kan omfatte:
-
Personlig pleje: Hjælp til fx bad, påklædning, toiletbesøg og måltider.
-
Praktisk hjælp i hjemmet: Rengøring, tøjvask, indkøb og lignende.
-
Genoptræning: Fx efter sygdom, hvor funktionsevnen er midlertidigt nedsat.
-
Støtte til selvhjulpenhed: Vejledning i at klare opgaver selv eller med enkle hjælpemidler.
Du kan læse mere om de konkrete ydelser i vores indsatskatalog
Kontakt
Visitation Ældre
Center for Sundhedsfremme, Social og Handicap
Jernbanevej 7
7900 Nykøbing
Telefon: 9970 6348
Træffetid: Alle hverdage kl. 8.00 – 10.00 og kl. 12.00 – 15.00.
Akut og ikke-akut støtte
-
Hvis der opstår akut behov for støtte, igangsættes hjælpen samme døgn.
-
Ved ikke-akutte behov kan der gå op til fire uger fra første henvendelse til besøg af en visitator.
Afklaring af behov
Før der kan træffes en afgørelse, gennemføres et afklarende forløb. Her vurderer vi borgerens behov og ressourcer ud fra en individuel og faglig vurdering.
Det afklarende forløb er tidsbegrænset og tilbydes kun i den periode, hvor funktionsevnen forventes at kunne forbedres.
Afgørelse og levering af støtte
Morsø Kommunes myndighedsafdeling træffer afgørelse om støtte, som derefter sendes til borgeren.
Afgørelsen er juridisk bindende, og den valgte leverandør er forpligtet til at levere den støtte, der er besluttet.
Andre frister og praktiske krav
-
Ændringer i aftaler: Borgeren skal informeres telefonisk, hvis en aftale ændres.
-
Erstatningsbesøg: Skal som udgangspunkt tilbydes senest en uge efter det oprindelige tidspunkt.
-
Forsinkelser: Hvis hjælpen bliver mere end en time forsinket, skal borgeren have besked telefonisk.
-
Borgers aflysning: Der aftales nyt besøg direkte med leverandøren.
-
Ferieophold i Morsø Kommune: Hvis der er behov for pleje under ferie, skal hjemkommunen kontakte Visitation Ældre senest to uger før ankomst.
Ret til frit valg af leverandør
Når en borger har gennemført et afklaringsforløb og får bevilget et pleje- og omsorgsforløb, har vedkommende som udgangspunkt ret til frit valg af leverandør – dog ikke hvis borgeren bor på plejecenter.
Borgeren skal kunne vælge mellem mindst to leverandører. Den ene skal være Morsø Kommune, mens den anden kan være en privat godkendt leverandør.
Formålet med frit valg er at give borgerne fleksibilitet og mulighed for at vælge den løsning, der passer bedst til deres behov og lokale forhold.
Hvis kommunen ikke har mulighed for at tilbyde flere leverandører, skal borgeren i stedet tilbydes et fritvalgsbevis, som giver mulighed for at finde en anden godkendt leverandør.
Alle leverandører skal kunne leve op til de kvalitetskrav og rammer, der gælder for pleje- og omsorgsforløb i Morsø Kommune.
Kompetencekrav til leverandører skal tage afsæt i og leveres efter Morsø Kommunes kompetenceprofil.
Der er ingen betaling for pleje- og omsorgsforløb. Dog er der egenbetaling på visse hjælpemidler og forbrugsgoder.
Tilsyn gennemføres af Ældretilsynet.
Det personrettede tilsyn gennemføres af Morsø Kommune.
Borgere kan henvende sig til Ældrelinjen om bekymrende forhold i hjemmeplejen eller i et plejecenter. Forudsætning for henvendelse er, at man først har forsøgt at løse udfordringen lokalt.
Når hjælpen foregår i dit hjem
Medarbejdere fra kommunen eller andre leverandører er omfattet af arbejdsmiljøloven, når de arbejder i borgerens hjem. Det betyder, at arbejdet skal udføres på en sikker og sundhedsmæssigt forsvarlig måde.
For at sikre et godt arbejdsmiljø kan det være nødvendigt at:
-
flytte møbler
-
installere hjælpemidler
-
følge forflytningsvejledninger
Der laves også en arbejdspladsvurdering i hjemmet, som skal sikre, at medarbejderen kan udføre opgaverne forsvarligt.
Det er leverandørens ansvar, at arbejdet udføres i overensstemmelse med gældende regler i arbejdsmiljøloven.
Personalets ansvar og pligter
Medarbejdere har:
-
Tavshedspligt – de må ikke dele oplysninger om dig.
-
Underretningspligt – de skal reagere, hvis de oplever mistrivsel eller bekymrende forhold.
-
Journalføringspligt – de skal dokumentere den hjælp, de giver.
Derudover gælder følgende:
-
Hvis døren er låst og borgeren ikke åbner, skal medarbejderen undersøge situationen og tage nødvendige skridt – f.eks. kontakte pårørende, låsesmed eller politi. Borgeren betaler selv eventuelle udgifter.
-
Medarbejderen må ikke:
-
hjælpe med økonomi eller opgaver, der kræver MitID
-
modtage gaver eller arv
-
handle med borgeren (køb/salg)
-
Morsø Kommune træffer afgørelse om, om borgere er omfattet af ældreloven eller serviceloven. Denne afgørelse kan ikke indbringes for Ankestyrelsen, men alene overfor Morsø Kommune.
Afgørelse om tildeling af pleje- og omsorgsforløb kan indbringes for Ankestyrelsen.
Klage over leverandørens personale skal ske til leverandørens ledelse.
Ældreloven §§ 9, 10, 11, 18 og 30, stk. 1.
Ældrelov
§ 9. Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om, hvilke tilbud om helhedspleje i form af få, sammenhængende og rummelige pleje- og omsorgsforløb der skal kunne tilbydes efter § 10, herunder rammerne for organisering, tilrettelæggelse og udmøntning af tilbuddene.
Stk. 2. Helhedspleje efter stk. 1 omfatter følgende:
1) Personlig hjælp og pleje.
2) Hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver m.v. i hjemmet.
3) Genoptræning af fysisk funktionsnedsættelse forårsaget af sygdom, der ikke behandles i tilknytning til en sygehusindlæggelse.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at oplysninger om rammerne for og indholdet af kommunens få, sammenhængende og rummelige pleje- og omsorgsforløb, jf. stk. 1, er tilgængelige for borgerne.
§ 10. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde personer omfattet af loven, som på grund af nedsat fysisk, psykisk eller social funktionsevne har behov for hjælp eller støtte i den daglige livsførelse, et sammenhængende og rummeligt pleje- og omsorgsforløb, som muliggør en løbende tilpasning af indholdet i tilbuddet inden for det tilbudte forløb i takt med udviklingen i den enkelte persons ressourcer og behov.
§ 11. Tilbud efter § 10 skal løbende tilrettelægges og udføres på baggrund af dialog mellem den udførende medarbejder og den, der modtager tilbuddet, og ud fra en faglig vurdering af modtagerens aktuelle behov og ressourcer.
Stk. 2. Tilrettelæggelse og udførelse af tilbud efter § 10 skal i forhold til den person, der modtager hjælpen, tage afsæt i følgende tilgang:
1) En helhedsorienteret indsats med hensyntagen til modtagerens samlede livssituation.
2) Tværfaglighed.
3) Kontinuitet, fleksibilitet og sammenhæng i hjælpen med færrest mulige forskellige udførende medarbejdere i hjemmet.
4) Modtagerens selvbestemmelse og løbende indflydelse på hjælpen.
§ 18. Kommunalbestyrelsen skal skabe grundlag for, at personer, der modtager et tilbud efter §§ 10 eller 13, kan vælge mellem to eller flere leverandører, hvoraf alene den ene leverandør kan være kommunal.
§ 30. Kommunalbestyrelsens afgørelser efter §§ 10, 13, 14, 16 og 17, § 18, stk. 4, og §§ 20 og 23-26 kan indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Lov om Ældretilsyn.
Indsatskatalog til Pleje- og omsorgsforløb efter Ældreloven
Ældreloven fastsætter rammerne for den pleje og omsorg, ældre borgere kan få. Loven bygger på tre centrale værdier:
-
Selvbestemmelse: Borgeren skal have mest muligt indflydelse på eget liv
-
Tillid: Tillid til medarbejderne og den lokale ledelse
-
Samarbejde: Et tæt samspil med pårørende, lokalsamfund og frivillige
Hvem er omfattet af loven?
Ældreloven gælder for borgere, som:
-
er nået folkepensionsalderen, og har brug for pleje og støtte i hverdagen på grund af nedsat funktionsevne som følge af alder.
-
Loven gælder også for yngre ældre, der endnu ikke har nået pensionsalderen, hvis deres behov svarer til det, man typisk ser hos ældre pensionister.
Pleje og omsorg som helhed
Plejen skal være en helhedspleje, som hænger sammen og tager udgangspunkt i borgerens behov og livssituation.
Det er vigtigt at understrege, at Ældreloven ikke ændrer på, hvilke former for hjælp og støtte borgeren kan få. Indsatserne i pleje- og omsorgsforløbene vil derfor fortsat være de samme som hidtil.
Helhedspleje dækker over tre typer af hjælp:
-
Personlig hjælp og pleje – fx støtte til bad, påklædning og toiletbesøg
-
Praktisk hjælp i hjemmet – fx rengøring, tøjvask og indkøb
-
Genoptræning – hvis man har fået nedsat funktionsevne pga. sygdom, men ikke har været indlagt på hospital
Helhedsplejen skal leveres af én samlet leverandør, som kan tilbyde alle tre typer af hjælp. Det gælder både for kommunen og for private leverandører.
Indholdet i helhedsplejen svarer til de indsatser, man får visiteret efter kommunens serviceramme – det vil sige den hjælp, kommunen vurderer, man har behov for.
I Morsø Kommune leveres helhedspleje af:
-
Morsø Hjemmepleje
- Plejecentre og Morsø Afklaringscenter
-
Sundhedscenter Limfjorden
-
Godkendte private leverandører (fritvalgsleverandører)
Ifølge Ældreloven skal hjælpen i pleje- og omsorgsforløb tilrettelægges med fokus på:
-
Forebyggelse – så borgeren undgår forværring
-
Rehabilitering – så borgeren genvinder funktioner
-
Vedligeholdelse – så borgeren bevarer sine evner længst muligt
Det betyder, at hjælpen planlægges og udføres i samarbejde med borgeren, med udgangspunkt i den enkeltes ressourcer og mål.
I Morsø Kommune arbejder vi med en rehabiliterende tilgang, hvor fagpersoner fra forskellige områder samarbejder tæt for at skabe det bedst mulige forløb for borgeren.
I Ældreloven står der, at pleje og omsorg skal gives som et samlet og fleksibelt forløb – tilpasset borgerens behov og ressourcer.
Det betyder ikke, at man får anderledes hjælp end før – men at måden hjælpen planlægges og gives på ændres.
Tidligere blev der visiteret til enkelte indsatser (f.eks. bad, rengøring, støtte til måltider). Nu får borgeren i stedet et pleje- og omsorgsforløb, som giver mulighed for, at hjælpen kan justeres undervejs, uden at der nødvendigvis skal laves en ny visitation.
Medarbejderne vurderer løbende, hvad der er behov for, og tilpasser hjælpen i dialog med borgeren. Det giver mere fagligt råderum til at sikre, at hjælpen passer til den enkeltes situation – og at der kan tages hensyn til både borgerens ønsker og medarbejdernes faglige vurderinger.
Model for pleje- og omsorgsforløb
Modellen består af fem forskellige forløb, der er tilpasset borgerens funktionsniveau og behov. Jo større behov for hjælp, desto højere niveau i forløbet.
Inden man får tildelt et endeligt pleje- og omsorgsforløb, starter man typisk i et afklaringsforløb. Her vurderer kommunen sammen med borgeren, hvilken type hjælp og støtte der er behov for, så man kan finde det rigtige niveau i modellen.
De 5 pleje- og omsorgsforløb beror på den enkelte borgers konkrete behov. Herudover skal der være rum til medarbejdernes faglige vurdering og tilhørende tilpasning af pleje- og omsorgsforløbet mellem borgerens konkrete behov og selvbestemmelse omkring udførsel af hjælpen.
I hvert forløb er der en kort beskrivelse af borgerens funktionsniveau, ressourcer og mulighed for deltagelse i udførsel af hjælp og støtte samt, hvor ofte og hvornår borger kan have behov for hjælp og støtte i løbet af døgnet.
Forløb 1 kan indeholde
Hovedsageligt enkelte opgaver ved rengøring, tøjvask eller indkøb.
Enkelte borgere vil også modtage let støtte til mindre opgaver ved personlig pleje f.eks. bad, eller støtte til funktionel kontrol af høreapparater.
Træning og rehabilitering iværksættes i dette forløb med det formål at gøre borger selvhjulpen.
Kort beskrivelse
Borgeren er selvstændig og har meget lidt behov for støtte.
Borgeren har en minimal funktionsnedsættelse og har ressourcer, der aktivt anvendes i forløbet.
Besøg vil primært være i dagtimerne. Der vil være tale om borgere med sjældne besøg f.eks. hver 14 dag og/eller op til nogle få besøg om ugen (3-4 gange).
Indhold kan være:
- Støtte til tøjvask.
- Personlig pleje fx i form af bad eller lignende
- Genoptræning uden tilknytning til sygehusindlæggelse
- Øvrig rengøring som ikke kan lade sige gøre ved brug af velfærdsteknologiske løsninger
- Støtte til betjening af velfærdsteknologiske løsninger.
Forebyggende, vedligeholdende og rehabiliterende sigte omfatter:
- Rehabilitering i hjemmet er med henblik på øget selvhjulpenhed og opmærksomhed på træningsindsats.
- ADL-vurdering og træning af ADL-funktioner.
Forløb 2 kan indeholde:
Praktisk hjælp er fortsat primær, men indeholder nu delopgaver ved støtte til måltider, f.eks. hjælp til at varme et måltid.
Støtte til personlig pleje begynder her at være mere fremtrædende, f.eks. bad.
Træning og rehabilitering med formål at gøre borger helt, eller næsten selvhjulpen igen.
Kort Beskrivelse
Borgeren er den aktive part og kan med let støtte udføre aktiviteten.
Borger har en let funktionsnedsættelse og har ressourcer, der aktivt anvendes i forløbet.
Besøg kan være flere gange ugentligt, men kan også være dagligt, primært i dagtimerne.
Indhold kan være:
- Støtte til tøjvask
- Personlig pleje fx i form af bad eller lignende.
- Genoptræning uden tilknytning til sygehusindlæggelse.
- Støtte til måltider
- Øvrig rengøring som ikke kan lade sige gøre ved brug af velfærdsteknologiske løsninger
- Støtte til betjening af velfærdsteknologiske løsninger.
Forebyggende, vedligeholdende og rehabiliterende sigte omfatter:
- Rehabilitering i hjemmet er med henblik på øget selvhjulpenhed og opmærksomhed på træningsindsats.
- ADL-vurdering og træning af ADL-funktioner.
- Understøttelse af fysisk aktivitet i dagligdagen
- Understøttelse af daglige rutiner, hvor borger vedligeholder en fysisk funktion f.eks. gå til postkassen, gå ud med affald, op og ned ad trappe, indkøb.
Forløbet kan indeholde:
Praktisk hjælp dækker over rengøring, tøjvask og indkøb samt støtte til måltider.
Personlig pleje er støtte hver morgen og hver aften, samt støtte til toiletbesøg og forflytninger.
Træning og rehabilitering iværksættes med det formål at gøre borger mere selvhjulpen eller vedligeholde borgerens funktionsniveau.
Kort beskrivelse:
Borgeren er den aktive part og kan under forudsætning af moderat støtte udføre aktiviteten.
Borgeren har en moderat funktionsnedsættelse og har begrænsede ressourcer, der søges anvendt i forløbet.
Besøg kan være både dag- og aftentimer og i enkelte tilfælde om natten.
Indhold kan være:
- Personlig pleje evt. hver morgen og aften, samt hjælp til toiletbesøg og forflytninger
- Støtte til måltider
- Støtte til på- og afklædning.
- Hyppigere rengøring f.eks. omkring toilettet.
- Støtte til tøjvask.
- Støtte til betjening af velfærdsteknologiske løsninger.
- Øvrig rengøring som ikke kan lade sige gøre ved brug af velfærdsteknologiske løsninger.
- Genoptræning uden tilknytning til sygehusindlæggelse.
Forebyggende, vedligeholdende og rehabiliterende sigte omfatter:
- Rehabilitering i hjemmet er med henblik på øget selvhjulpenhed og opmærksomhed på træningsindsats
- ADL-vurdering og træning af ADL-funktioner
- Understøttelse af fysisk aktivitet i dagligdagen.
- Understøttelse af daglige rutiner, hvor borger vedligeholder en fysisk funktion f.eks. gå til postkassen, gå ud med affald, op og ned ad trappe, indkøb.
Forløb 4 kan indeholde:
Personlig pleje fylder størstedelen af støtten.
Kompleks støtte omfatter alle opgaver indenfor personlig pleje og praktisk hjælp. Ofte er der pårørende/ægtefæller, som varetager en del af de praktiske opgaver, hvor personlig pleje har hovedvægten i fordelingen af tid.
Træning og rehabilitering iværksættes med det formål at vedligeholde borgers funktionsniveau.
Kort beskrivelse:
Borgeren deltager og kan under forudsætning af omfattende støtte udføre aktiviteten.
Borgers har en svær funktionsnedsættelse og har begrænsede ressourcer.
Besøg kan være henover hele døgnet.
Indhold kan være:
- Personlig pleje fylder størstedelen af hjælpen og omfatter alle opgaver inden for personlig pleje.
- Støtte til måltider
- Støtte til på- og afklædning
- Støtte til tøjvask
- Støtte til toiletbesøg
- Forflytning – herunder også 2. hjælper
- Hyppigere rengøring f.eks. omkring toilettet.
- Øvrig rengøring som ikke kan lade sige gøre ved brug af velfærdsteknologiske løsninger
- Støtte til betjening af velfærdsteknologiske løsninger.
- Genoptræning uden tilknytning til sygehusindlæggelse.
Forebyggende, vedligeholdende og rehabiliterende sigte omfatter:
- Rehabilitering i hjemmet er med henblik på øget selvhjulpenhed og opmærksomhed på træningsindsats.
- Understøttelse af fysisk aktivitet i dagligdagen.
- Understøttelse af daglige rutiner, hvor borger vedligeholder en fysisk funktion.
- ADL-vurdering og træning af ADL-funktioner.
- Mobilisering i dagligdagsfunktioner – fx understøtte at borger kommer op at sidde, er aktiv i forflytninger.
Forløb 5 kan indeholde:
Personlig pleje fylder størstedelen af støtten. Kompleks støtte omfatter alle opgaver indenfor personlig pleje og praktisk hjælp. Ofte er der pårørende/ægtefæller, som varetager en del af de praktiske opgaver, hvor personlig pleje har hovedvægten i fordelingen af tid.
Træning og rehabilitering iværksættes med det formål at vedligeholde borgers funktionsniveau.
Kort beskrivelse:
Borgeren er ude af stand til at udføre aktiviteten og har brug for fuldstændig støtte for at udføre aktiviteten.
Borgers funktionsnedsættelse har karakter af total begrænsning.
Besøg kan være henover hele døgnet. Det kan være flere akutte besøg. Indhold i forløbet er ens med forløb 4, men omfanget og behovet er øget.
Indhold kan være:
- Personlig pleje fylder største delen af hjælpen og omfatter alle opgaver inden for personlig pleje.
- Støtte til måltider
- Støtte til på- og afklædning
- Støtte til tøjvask
- Støtte til toiletbesøg
- Forflytning – herunder også 2. hjælper.
- Hyppigere rengøring f.eks. omkring toilettet
- Øvrig rengøring som ikke kan lade sige gøre ved brug af velfærdsteknologiske løsninger.
- Støtte til betjening af velfærdsteknologiske løsninger.
- Genoptræning uden tilknytning til sygehusindlæggelse.
Forebyggende, vedligeholdende og rehabiliterende sigte omfatter:
- Rehabilitering i hjemmet er med henblik på vedligeholdelse af borgers funktionsniveau.
- Understøttelse af fysisk aktivitet i dagligdagen.
- Understøttelse af daglige rutiner, hvor borger vedligeholder en fysisk funktion.
- ADL-vurdering og træning af ADL-funktioner.
- Mobilisering i dagligdagsfunktioner – fx understøtte at borger kommer op at sidde, er aktiv i forflytninger.
Visitation til pleje og omsorgsforløb
Visitation og afklaring
Visitation til et pleje- og omsorgsforløb sker ved henvendelse til kommunens visitation. Før der træffes en endelig afgørelse, gennemføres et afklaringsforløb, hvor borgerens behov og ressourcer vurderes. Målet er at afdække, hvilken støtte der er nødvendig – og om borgeren kan blive helt eller delvist selvhjulpen.
På baggrund af denne vurdering beslutter visitator, hvilket pleje- og omsorgsforløb borgeren visiteres til. For nogle borgere vil afklaringsforløbet føre til, at de igen bliver selvhjulpne.
Ved ændrede behov
Hvis en borgers behov ændrer sig væsentligt – fx som følge af sygdom eller ændret funktionsniveau – kan der blive behov for visitation til et nyt forløb. Det gælder både ved gradvise ændringer og pludselige hændelser.
I sådanne tilfælde kan det være relevant med et nyt afklaringsforløb, før der træffes beslutning om, hvilket pleje- og omsorgsforløb der bedst matcher de ændrede behov.
Visitationsforløbet er illustreret i figur 2

Figur 2 - Viser illustration af "Visitation til pleje og omsorgsforløb"
Fleksibilitet i pleje- og omsorgsforløbet
Det rummelige pleje- og omsorgsforløb giver både medarbejder og borger mulighed for at tilrettelægge hjælpen fleksibelt – ud fra medarbejderens faglige vurdering og borgerens aktuelle behov. Dette kan ske uden en ny afgørelse fra Visitationen, så længe det sker inden for rammerne af det visiterede forløb.
Retningslinjer for levering af helhedspleje
Når en borger er visiteret til et pleje- og omsorgsforløb, gælder følgende retningslinjer:
-
Hjælpen tilrettelægges i overensstemmelse med arbejdsmiljøanbefalinger fastlagt af Morsø Kommune
-
Den udføres efter kommunens faglige vurderinger, instrukser og procedurer
-
Der anvendes relevante velfærdsteknologiske løsninger, fx tablet, mobiltelefon, nødkald eller elektronisk dørlås
-
Der benyttes almindelige forbrugsgoder som robotstøvsuger, opvaskemaskine og mikrobølgeovn
-
Tøjvask tilbydes som udgangspunkt hver 14. dag
-
Rengøring tilbydes typisk hver 3. uge og omfatter ca. 65 m²
-
Hjælp til sengetøjsskift tilbydes som udgangspunkt hver 3. uge (én opredning pr. person)
-
Der kan ydes støtte til bestilling af dagligvarer – og ved behov refunderes leveringsgebyr én gang om ugen efter konkret vurdering
Organisering af helhedspleje
Helhedsplejen leveres enten af den kommunale hjemmepleje eller en privat leverandør. Borgeren har frit leverandørvalg.
Den kommunale hjemmepleje er opdelt i geografiske områder og organiseret i faste teams bestående af social- og sundhedshjælpere, -assistenter, sygeplejersker, terapeuter, elever, studerende og ufaglærte.
Bemærk: Sygeplejeindsatser efter sundhedsloven er ikke en del af helhedsplejen under ældreloven og indgår derfor ikke i pleje- og omsorgsforløbene.